Achiziții


          ”Într-o dimineață stăpânul unei cetăți fu trezit de niște strigăte care se auzeau din piață:
-Hai la mere! Mere dulci!
          Ridicându-se indispus din pat, văzu un târgoveț care vindea mere, înconjurat de o mulțime de mușterii. ”Trebuie să fie tare bune merele acelea”, își spuse mai-marele. Atunci îl chemă pe primul său sfetnic și îi porunci:
-Ia 5 galbeni și mergi în piață să cumperi mere de la târgovețul acela.
          Sfetnicul îl chemă pe paharnic și îi spuse:
-Uite 4 galbeni, du-te şi cumpără mere. Paharnicul se adresă stolnicului:
–Poftim 3 galbeni, să cumperi mere pentru Stăpân. Stolnicul îi dădu 2 galbeni primului străjer şi îl trimise în piaţă. Acesta dădu un galben unui străjer de rând. Acela se duse la târgoveţ şi îl luă la rost:
–Hei, ce tot strigi aşa? Ai tulburat somnul mai-marelui, iar drept pedeapsă mi-a poruncit să-ţi confisc căruţa asta cu mere. Întors la şeful său, străjerul se lăudă:
–Am făcut un târg grozav! Cu un galben am cumpărat o jumătate din căruţa cu mere!
          Primul străjer merse la stolnic:
–M-am târguit, şi cu cei 2 galbeni pe care mi i-ai dat am reuşit să cumpăr un sac întreg cu mere!
          Stolnicul urcă repede la paharnic:
–Cu 3 galbeni am luat o tolbă întreagă cu mere!
          Paharnicul dosi jumătate şi apoi merse la sfetnic:
–Iată, cei 4 galbeni mi-au ajuns doar pentru o jumătate de tolbă cu mere. Iar sfetnicul se înfăţişă dinaintea Stăpânitorului şi glăsui:
–Măria Ta, am îndeplinit porunca. Numai că de acei 5 galbeni n-am reuşit să târguiesc decât 5 mere.
          Mai-marele cetăţii muşcă dintr-un măr şi cugetă: „Hmm… 5 mere pentru 5 galbeni… scump, foarte scump! Şi, cu toate astea, târgoveţul avea o mulţime de cumpărători. Înseamnă ca pentru a umple cămara domnească pentru la iarnă cu un car de mere, va trebui sa-i dau sfetnicului un car de galbeni”.
          Chiar dacă transpunerea în prezent a temei alese de noi induce un mesaj dur pe această temă, am ales să o folosim ca preambul al acestei secțiuni întrucât, multe dintre elemente le-am regăsit în activitatea de suport pentru achiziții. În lipsa unei culturi a achiziției în România, exemplul de mai sus parcurge un demers logic în cascadă, care etalează tocmai ceea ce am remarcat noi.
          Așa cum se va vedea în studiile de caz din secțiunea Blog, achiziția încă mai este abordată de multe firme doar ca o negociere dintre furnizori și beneficiar. În proiectele noastre am acordat o atenție foarte mare acestei componente întrucât achiziția de resurse are o influență directă în rezultatul final al exercițiului financiar. Dacă pentru 2-3 procente, în plus, sunt necesare intervenții consistente în sistem, optimizări de sistem, oportunități impredictibile de piață, creșteri susținute de productivitate, 2-5-10 procente se obțin foarte ușor din buna și strategica funcționare a departamentului Achiziții.
          Încă de la început spunem că programele noastre au o abordare al cărei grad de acoperire asigură clienților noștri succes la acest capitol. Fie servicii, fie comerț, fie producție am avut un câmp de lucru vast, dându-le clienților noștri un instrument eficient și dinamic, Achiziții.